onsdag den 11. juni 2014

Nye regler for nethandel: Det betyder de for dig

Fredag d. 13. juni træder en ny lov i kraft, som har betydning for dig, når du handler på nettet. e-mærket guider dig her igennem dine nye forbrugerrettigheder på nettet, så du trygt og sikkert kan handle efter de nye regler. Du tænker nok ikke over det, men hver gang du køber noget i en netbutik, er du omfattet af den såkaldte forbrugeraftalelov. Loven sikrer dig blandt andet retten til at fortryde dit køb, og sørger for, at du får en række vigtige informationer, inden du trykker på købsknappen. Det er den lov, der nu bliver ændret og gør, at reglerne bliver ens i hele EU, så du ikke længere skal spekulere på, hvordan du er stillet afhængig af, hvor du handler.

"Populært sagt kan man sige, at man med den nye forbrugeraftalelov siger farvel til alt det med småt, fordi forbrugeren nu har krav på, at alle relevante oplysninger fremgår tydeligt, når de handler på nettet", siger Matilde Lindstrøm, jurist hos e-mærket, der er den danske mærkningsordning for sikker nethandel.
Den nye lov giver generelt bedre vilkår for dig som forbruger, og netbutikkerne er pålagt at give dig flere og bedre informationer både før og efter et køb. De væsentligste ændringer for dig som forbruger handler om fortrydelse og returnering.

Nu må du sende en brugt vare retur
Efter d. 13. juni giver den nye forbrugeraftalelov dig mulighed for at fortryde et køb i en netbutik efter brug af varen. Tidligere var reglen, at varer skulle leveres tilbage i "væsentlig samme stand", før du kunne benytte fortrydelsesretten. Vælger du at fortryde købet af en vare efter brug, hæfter du for en eventuel forringelse af varens værdi, som skyldes anden håndtering af varen, end hvad der er nødvendigt for at teste den på almindelig vis, som du ellers ville gøre i en fysisk butik.

Det er netbutikken, der afgør værdiforringelsen, som baseres på forskellen mellem varens købspris, og den pris den erhvervsdrivende vil kunne videresælge varen for med den pågældende forringelse.
Så tænk dig godt om, inden du fortryder dit køb, efter du har taget varen i brug, lyder opfordringen fra Matilde Lindstrøm. De præcise regler for udregning af værdiforringelse kan først bestemmes, når loven omsættes til praksis.

Nu har du ansvaret for varen
Hvis du benytter din fortrydelsesret og sender en vare retur til netbutikken, var det tidligere netbutikken, der havde ansvaret for varen under returfragten. Når den nye forbrugeraftalelov træder i kraft, er det dig som forbruger, der bærer ansvaret. Går pakken i stykker under transporten eller bliver væk, er det altså dit ansvar. Derfor råder e-mærket forbrugerne til at pakke varen forsvarligt ind, inden man sender den retur til netbutikken.

"Det bedste man kan gøre er at gemme postpakken og varens originale emballage, indtil man er sikker på, at man vil beholde varen. På den måde er du godt stillet i forbindelse med returforsendelse, hvis altså ikke pakken og emballagen er beskadiget", siger Matilde Lindstrøm.
Når der er tale om meget kostbare returforsendelser, anbefaler hun, at man returnerer varen som en værdiforsendelse. Så er du sikret bedst muligt, da det er fragtfirmaet, der erstatter skaden, hvis pakken bliver beskadiget eller forsvinder.

Nu skal du give besked ved fortrydelse
Med de nye regler er det ikke længere nok, at du bare sender varen retur eller undlader at hente den på posthuset, hvis du vil fortryde købet. Fra d. 13. juni skal du nemlig tydeligt give netbutikken besked om, at du fortryder købet, senest 14 dage efter du har modtaget varen. Derefter har du yderligere 14 dage til at sende varen retur til netbutikken. Samtidig er det dit ansvar at bevise, at du har meddelt til netbutikken, at du vil fortryde købet, ligesom du skal kunne bevise, at du har sendt varen retur. Derfor lyder anbefalingen fra e-mærket, at du altid gemmer kvitteringen som bevis på, at pakken er sendt og at du beder om en bekræftelse på, at netbutikken har modtaget din besked om fortrydelse.

De 3 vigtigste ændringer for dig
(reglerne træder i kraft d. 13. juni 2014)
1. Returvarer
FØR: Du måtte teste varen på samme måde, som du ville gøre i en fysisk butik for at se, om den passede og fungerede, som den skulle. Tog du varen i brug, ophørte din fortrydelsesret.
NU: Du kan tage varen i brug og stadig fortryde købet indenfor 14 dage. Netbutikken kan til gengæld fratrække et beløb svarende til varens værdiforringelse.

2. Fortrydelse
FØR: Sendte du varen retur til netbutikken eller undlod du at afhente den, svarede det til at benytte din fortrydelsesret.
NU: Du skal give netbutikken besked om fortrydelse. Det er ikke nok at sende varen retur eller undlade at modtage den.

3. Returforsendelse
FØR: Fortrød du et køb på nettet og sendte varen retur, var det netbutikken, der bar risikoen for pakken under transporten.
NU: Ansvaret for pakken er forbrugerens. Forsvinder pakken eller går den i stykker under transporten, er det således forbrugeren, der hæfter for varen.

Om e-mærket
e-mærket er den danske mærkningsordning for sikker nethandel stiftet i år 2000 af Forbrugerrådet, Dansk Erhverv, DI, FDIH, HK, Dansk IT og Finansrådet. Et e-mærke er din sikkerhed for, at netbutikken lever op til gældende dansk lov samt en række særlige forbrugerbeskyttende krav. e-mærkets team af juridiske eksperter kontrollerer løbende alle e-mærkede netbutikker og sidder altid klar til at hjælpe dig, hvis du har spørgsmål til din nethandel. e-mærket er en non profit organisation, og har i dag mere end 1.700 godkendte netbutikker.

Læs mere her

tags: HK, retten, EU, Forbrugerrådet, organisation, FDIH, forsendelse, 2014, Vælger,

Ingen kommentarer:

Send en kommentar