lørdag den 3. august 2013

Hver tredje snyder sig selv, når de handler på nettet

Ifølge tal fra Dansk E-handelsanalyse satte danskernes forbrug på nettet sidste år ny rekord med køb for 54,7 mia. kr., en stigning på 19 pct. i forhold til året før. På trods af købelysten viser en ny undersøgelse fra e-mærket, at knap hver tredje nethandlende ikke har styr på nogle de mest basale forbrugerrettigheder. Eksempelvis i forbindelse med reklamationer. Er du en af disse danskere, så læs videre her.

E-handelsloven, markedsføringsloven, persondataloven, købeloven og forbrugeraftaleloven. At kende de mest almindelige rettigheder, når man onlineshopper, kan både spare dig for en masse penge og en masse besvær. En ny undersøgelse fra e-mærket, den danske mærkningsordning for sikker nethandel, afslører dog store huller i forbrugernes kendskab til helt grundlæggende rettigheder, når de handler på nettet.

Her dumper danskerne
Særligt på tre punkter falder de danske nethandlende igennem. For det første tror mere end 35 pct. af de adspurgte, at de selv skal betale returfragten i forbindelse med reklamation. For det andet ved færre end 5 pct. af de adspurgte, at de risikerer at miste retten til at reklamere over en fejl, hvis de venter længere end to måneder med at anmelde fejlen ved en vare. For det tredje er det kun lige over hver anden dansker, der ved, at de selv aktiv skal tilvælge nyhedsbreve, og at netbutikken således ikke må forhåndsafkrydse feltet ja tak til nyhedsbreve.

Kig efter e-mærket
Hos e-mærket opfordrer man til, at man som forbruger sætter sig grundigere ind i de vigtigste regler, og så peger man på en række af de fordele, der er ved at kigge efter e-mærket, når man handler på nettet.

Når du handler på en e-mærket netbutik, er du sikret, at netbutikken lever op til gældende dansk lov, og at den derudover følger en række særligt forbrugerbeskyttende krav. De sikrer blandt andet, at du som kunde aldrig er i tvivl om, hvad du siger ja til. Derfor skal bl.a. aftalevilkår og persondatapolitik på en e-mærket netbutik aktivt accepteres af dig som kunde, ligesom du altid modtager de nødvende oplysninger i tilfælde af, at du ønsker at fortryde eller reklamere , siger Lars Schmidt Larsen, direktør hos e-mærket.

Læs mere her

tags: markedsføring, direktør, politi, retten, penge,

Ingen kommentarer:

Send en kommentar