torsdag den 10. januar 2013

Guide: 5 gode råd til bytning af julegaver på nettet

Er julegaven købt over nettet, skal den byttes og er du i tvivl om hvilke regler der gælder Bare rolig du er langt fra den eneste. Derfor har e-mærket, den danske mærkningsordning for sikker nethandel, lavet en liste med de 5 vigtigste råd til bytning af julegaverne.

HVOR LÆNGE KAN JEG BYTTE
Vær altid opmærksom på datoen for sidste byttedag. Når du handler på nettet, har du ifølge loven 14 dages fortrydelsesret. De 14 dage træder i kraft, så snart køberen af gaven modtager pakken. Mange netbutikker tilbyder dog en forlængelse af byttefristen, så gaverne også kan byttes i januar. Husk også at få ordrebekræftelsen fra giveren af julegaven, da dette er din kvittering for købet.

HVEM BETALER FRAGTEN
Reglerne for fragt i forbindelse med fortrydelse og reklamation er blandt de emner, vi oftest støder på i vores daglige kontakt med såvel forbrugere som netbutikker, men reglerne er slet ikke så vanskelige som man kunne tro, og det kan betale sig at sætte sig ind i dem, udtaler e-mærkets direktør, Lars Schmidt Larsen.

Når du sender julegaven retur, betaler du således selv returfragten. Mange netbutikker tilbyder dog gratis ombytning, og oplyser de det ikke, er det en god ide at ringe eller skrive til netbutikken og spørge. Hvis uheldet er ude og julegaven er i stykker, er der ikke længere tale om fortrydelse men om en reklamation. Er det tilfældet, er det netbutikken, der betaler for, at du sender varen retur.

VAREN SKAL VÆRE UBRUGT
Tænk dig om inden du pakker gaverne helt ud. For at varen kan byttes må emballagen, plomberingen, eller andre mærker der indikerer, at julegaven er ubrugt, nemlig ikke være brudt. Har man fået et par nye sko, må man naturligvis gerne prøve dem på, ganske som når man handler i en fysisk butik. Har man derimod fået f.eks. en bog eller cd, må man ikke fjerne emballagen omkring den for at læse på bagsiden af bogen, bladre i den eller lige høre om cd´en er noget værd.

SÅDAN SENDER DU VAREN
Når du sender din julegave retur til netbutikken, skal du sørge for, at varen er pakket forsvarligt ind. Sørg f.eks. for at pakken er ordentlig lukket og tapet, så den ikke går op under turen tilbage til netbutikken. Som kunde er det dig der har ansvar for varen, indtil den er leveret til netbutikken. Derfor anbefaler e-mærket, at du sender dine varer retur som forsikret post. Det er også altid en god ide at gemme originalemballagen, indtil man ved, om man vil bytte sin julegave eller ej.

ER BUTIKKEN E-MÆRKET
Er gaven købt på en e-mærket netbutik er du ekstra godt beskyttet. Skulle der opstå problemer, eller skulle du blive i tvivl om dine rettigheder som forbruger, så sidder e-mærkets jurister nemlig klar ved telefonerne.

Det er heldigvis sjældent, vi oplever de store problemer, men når tingene går rigtig stærkt i december og januar, sker der af og til fejl. Som oftest er der dog tale om, at butik og forbruger snakker forbi hinanden, og når vi så, som uvildig 3. part, involverer os i sagen, bliver eventuelle problemer hurtigt løst , afslutter Lars Schmidt Larsen.

OM E-MÆRKET
e-mærket er den danske mærkningsordning for sikker nethandel. Følgende organisationer står bag e-mærket: Forbrugerrådet, Dansk Erhverv, DI, FDIH, HK, Dansk IT og Finansrådet.

Når du handler på en e-mærket netbutik, er du sikker på at:
Netbutikken lever op til gældende dansk lovgivning (Markedsføringsloven, Persondataloven, Forbrugeraftaleloven, Købeloven, og E-handelsloven) samt en række ekstra forbrugerbeskyttende krav
Netbutikken bliver løbende kontrolleret af e-mærkets jurister
Få klar besked om netbutikkens kundeservice
Dine penge er sikret bedst muligt
Du ikke bliver bundet af urimelige vilkår
Du selv bestemmer om du vil modtage nyhedsbreve
Der er nemt at fortryde og reklamere
Du har gratis adgang til e-mærkets Forbruger Hotline (44 85 85 90) hverdage kl.9 -15

Læs mere her

Ingen kommentarer:

Send en kommentar