onsdag den 4. februar 2015

Rejsebureauer hilser Forbrugerombudsmanden velkommen

Kundernes ærlige mening skal frem for enhver pris. Så klart udtrykker to danske rejsebureauerne det, efter at Forbrugerombudsmanden har lanceret sit tiltag for at sikre større troværdighed i de offentligt tilgængelige kundeanmeldelser, som flere tjenester formidler på nettet. Kundernes ærlige mening skal frem for enhver pris. Så klart udtrykker to danske rejsebureauerne det, efter at Forbrugerombudsmanden har lanceret sit tiltag for at sikre større troværdighed i de offentligt tilgængelige kundeanmeldelser, som flere tjenester formidler på nettet.

Således hilser to danske rejsebureauer Forbrugerombudsmandens indsats mod manipulation af kundeanmeldelser velkommen.

Salgschef for MyPlanet og MarcoPolo, Mads Pedersen, siger: "Tillid og troværdighed er nøgleord for os som rejsebureau. Derfor kunne vi ikke drømme om at manipulere med de anmeldelser, vi får på f.eks. Trustpilot."

Han forklarer: "Vi har aldrig belønnet kunder for at give os en anmeldelse, og vi har aldrig fjernet eller redigeret dårlige anmeldelser, selvom vi nogle gange får kritik, som vi mener er uberettiget."

Når rejsebureauerne lader de dårlige anmeldelser komme frem i offentligligheden, skyldes ikke naivitet. Salgschefen er overbevist om, at negative anmeldelser har enorm betydning.

"Vi kan skrive overalt på vores hjemmeside, at vi har glade kunder, men det er ikke troværdigt. Det er det til gengæld, når vores kunder anmelder os. Og derfor skal alle kunne stole på det, de læser i anmeldelserne," fastslår Mads Pedersen og fortsætter:

"Vi tager dårlige anmeldelser meget alvorligt. Hvis vi har lavet en decideret fejl, skal kunden jo have en kompensation, så kritikken skal undersøges. Vi besvarer derfor altid dårlige anmeldelser. Dermed kan andre interesserede også danne sig en mening. Det er den bedste måde at sikre vores troværdighed på. Tillid er jo en grundpille i vores branche, hvor de rejsende betror os store pengebeløb, inden de rent faktisk rejser ud på deres drømmeferie."

Salgschefen kender ikke til eksempler på rejsebureauer, som manipulerer med kundeanmeldelser.
"Jeg håber da ikke, at der er nogen, der er for smarte her. Men det glæder mig, at Forbrugerombudsmanden nu tager affære. Vi har jo ingen gavn af vores egen ærlighed, hvis andre misbruger systemet."

MyPlanet, som er specialist i rejser til bl.a. USA og Australien har 159 anmeldelser på Trustpilot og en score på 8,6 ud af 10 mulige.
MarcoPolo, som tilbyder skræddersyede rejser over hele verden, har 26 anmeldelser og en samlet score på 8,9.

For yderlige kommentarer og interview kontakt Mads Pedersen på 22 81 55 82

Hovedpunkter i Forbrugerombudsmandens retningslinjer
-En onlinetjeneste for anmeldelser skal ikke bare fjerne ulovlige eller falske anmeldelser. Den skal også tage særlige skridt i gentagelsestilfælde.
-En erhvervsdrivende må gerne opfordre forbrugere til at indgive en anmeldelse. Det skal dog tydeligt fremgå af den offentliggjorte anmeldelse, hvis forbrugeren har fået penge eller en anden belønning for det.
-Onlinetjenesten skal offentliggøre alle modtagne anmeldelser om en erhvervsdrivende, uanset om de er positive eller negative.
-Anmeldelser skal offentliggøres hurtigst muligt og inden for den samme frist
-Onlinetjenesterne ikke må forskelsbehandle anmeldelser ud fra, om de har en samarbejdsaftale med den pågældende erhvervsdrivende eller ikke

Læs mere her

tags: USA, interview, ulovlige, penge, ombudsmand, Australien, rejsebureau,

Ingen kommentarer:

Send en kommentar