lørdag den 15. september 2012

Fra hardcore gulvlægger til succesrig smykkesælger

Krisen tvang John Dencker fra Langeskov til at tænke i nye baner. Nu driver han sammen med sin kone Winnie webshoppen Marjoe.dk - Nordens største online forretning for herresmykker

Stillingen som hårdkogt mandlig håndværker med lægning af gulve og gulvtæpper som speciale forbindes nok ikke lige normalt med interessen for smykker. Men for John Dencker, der ellers oprindeligt havde gulvlægning som sit hovederhverv, er internethandel med herresmykker på ganske få år blevet en særdeles givtig levevej.

På kun tre år har han sammen med sin kone Winnie formået at opbygge Skandinaviens største online webshop med smykker for mænd - uden fra starten at have nogen som helst anelse om smykkebranchen. Smykkebutikken er Marjoe.dk, og salget af herresmykker går mildest talt forrygende. Senest har Winnie og John Dencker udvidet aktiviteterne med en tysksproget online butik, der nu skal erobre det store marked syd for grænsen.

Og så var det faktisk en ren tilfældighed, at forretningen overhovedet blev til noget. John (49), fortæller:

- Jeg levede af at montere gulvbelægninger for forskellige fynske gulvtæppeforretninger. Men da krisen satte ind i løbet af 2008, skortede det noget på opgaver, og så var det jo tid at nytænke. Jeg havde hørt meget om internethandel, og jeg fik mod på at forsøge at starte en webshop op. At det lige blev med herresmykker, var noget af en tilfældighed, da jeg aldrig selv har interesseret mig væsentligt for smykker.

- Men jeg fandt en god kontakt til en leverandør i Tyskland, og så fik jeg langsomt bygget en shop op på nettet efter først at have forsøgt mig med lidt salg på QXL, og derigennem fik jeg smag for at salg på internettet var en dejlig beskæftigelse.

Til min store overraskelse gik det efter bare 6 måneder helt forrygende med afsætningen, og snart blev aktiviteterne med gulvlægningen helt overskygget af smykkesalget, beretter John Dencker.

- Når jeg tænker tilbage på, at jeg for 5 år siden kun brugte internettet til at betale mine regninger med på min netbank, så er jeg selv lidt stolt over at man i en alder af nu 50år til oktober, stadig kan lære noget nyt, hvis bare man har vilje til det. Men at komme dertil hvor vi er nu, har også kostet 24/7 i timer, og det første halve år, var op af bakke.


Dominerer det skandinaviske marked idag.
Marjoe.dk dominerer i dag totalt online markedet for smykker til herrer i hele Skandinavien. Især sælges mange smykker til svenske kunder - bl.a. stimuleret af en svensk udgave af hjemmesiden, hvor de mange smykker ligesom på den danske side bliver præsenteret på særdeles flot vis.

- Det har dog krævet hårdt arbejde at nå så langt. En webshop opbygger ikke sig selv. Man skal etablere de rigtige kontakter. Det tager tid og er i princippet en evig proces. Jeg har f.eks. et stort netværk til andre website-ejere, som reklamerer for os mod en provision for hvert salg, forklarer John Dencker.

- Bl.a. er jeg også meget aktiv omkring at vække interesse for vores butik på de forskellige sociale medier som Facebook og Twitter, lyder det fra John Dencker, der i øvrigt har læst et stort antal bøger om nethandel samt fulgt med i en række online fora for iværksættere for at tilegne sig yderligere viden.

Marjoe.dk har været heldig at ramme en trend, hvor flere og flere mænd interesserer sig for smykker. De typiske kunder hos Marjoe.dk er modebevidste unge fyre og mænd, og dog så er der også rigtig mange kvinder som køber, men det er typisk til deres mænd eller kærester, der ønsker at understrege deres maskulinitet med et smart smykke. Især er det armbånd, halskæder og ringe til mænd i rustfrit stål og læder, der fænger.

Ambitionerne er tårnhøje i det fynske firma, der allerede i dag er Nordens største online shop for herresmykker. Nu går Winnie og John Dencker efter det tyske marked - stærkt inspireret af successen i Sverige og Norge. En tysksproget hjemmeside har været online i et halvt års tid, og allerede nu sendes rigtigt mange postpakker sydpå.

Fordelen ved at sælge smykker ligger bl.a. i at de ikke kræver den store lagerkapacitet. Odenseparret kører stadig deres succesrige forretning fra beskedne lokaler i Langeskov på Fyn, men påtænker snart at udvide med lokaler i Odense midtby. John står for hele den markedsføringsmæssige del af driften, mens Winnie står for vedligeholdelse af varelageret samt håndtering og forsendelse af smykkerne.

- I princippet ligger hele verden jo åben for dig, når du har en webshop. Du kan nå kunder overalt - 24 timer i døgnet året rundt. Det er det fantastiske ved internettet. For Winnie og mig har denne forretningsmulighed været vores redning midt i krisen, og vi elsker vores nye rolle som smykkeforhandlere, slutter John Dencker.

Læs mere her

tags: markedsføring, 2008, Sverige, Norge, Tyskland, internet, Odense, Facebook, smykker, skandinavisk, sprog, beskæftigelse, Skandinavien, Ford, forsendelse,

Ingen kommentarer:

Send en kommentar