mandag den 24. september 2012

Danske butikskæder er dårlige til e-handel

Når danske butikskæder og retail brands går online gør de det ofte halvhjertet sådan en lille fod i vandet uden rigtigt at blive våd våd helt oppe ved knæet der hvor strategien sidder. Derfor har vi endnu ikke set nogle brand- eller kædeejede eCommerce sider blive den helt store succes.

Markedet for eCommerce i Danmark er stadig præget af de store kun online forretninger, hvor grundlæggerne af virksomheden har en passion for online en passion og tilhørende kompetencer der har drevet forretningen frem til den førende hvidevarebutik, den førende tøjbutik, den førende frugtforretning for blot at nævne nogle få succesfulde områder.

Retailkædernes helt store aktiv på vejen mod succes online hedder de fysiske butikker. Netop ved at skabe sammenhæng mellem butik og online butik, kan de store retailere få afgørende konkurrencefordele i forhold til deres kun online konkurrenter , fortæller Kim Østergaard der er grundlægger af konsulenthuset Loyalitet.com. Kim Østergaard har 13 års erfaring med online, senest som online direktør for Bestseller koncernen.

Butikkerne er lokalt forankrede og en overset brik i at få succes online som retailkæde , fortsætter Kim Østergaard. Det hemmelige våben mod Amazon og lignende danske kun online succeser er multi-channel retail eller lettere fordansket flerkanals detailhandel. Forbrugerne elsker at være i stand til at få deres produkt med det samme. De elsker at være i stand til at røre, føle og se det de lige nu ikke kan leve uden. De elsker også at være i stand til at returnere det nemt i butikken.

Europæiske undersøgelser viser at 84% af alle forbrugere foretrækker retailkæder der tilbyder multi-channel oplevelser. Desværre har vi i Danmark de første succesfulde historier til gode vi skal i Europa se mod primært England og naturligvis USA for at finde de mest succesfulde online retail kæder, hvor Marks & Spencer, Tesco, Moosejaw, GAP er gode eksempler.

Multi-channel implementeret korrekt med fokus på at skabe en nem og bekvem oplevelse forbrugeren, vil give øget kundeloyalitet tilbage til retaileren. Forbrugerne ønsker selv at kunne vælge den retail kanal de lige nu vil handle med om formidagen vil de online handle fra arbejdet, om eftermiddagen i den fysiske butik på Strøget eller i centret og om aftenen tjekke op på ordrestatus og bonuspoint fra de to tidligere køb og måske lige rette eller bestille returnering online fra en vare købt i butikken , fortæller Kim Østergaard fra Loyalitet.com.

Forbrugerne er lige glade med om brandet er ejet af et selskab, om butikkerne er franchise ejet eller en del af en frivillig kæde de ser retail brandet som en sammenhængende enhed.

I dag findes der en række standard eCommerce systemer der kosteffektivt muliggør de interne IT-integrationer mellem butikssystemer og varelager og samtidigt tilbyder avancerede e-handels funktionaliteter der kan tage kunden i hånden for at skabe den bedste online købsoplevelse. Når dagen er omme handler det om at bringe gode produkter og godt købsmandsskab online teknikken og de muligheder moderne kundeanalyse giver online vil altid kun være redskaber for at blive en endnu bedre købmand , slutter Kim Østergaard.

-------------

Bag Loyalitet.com står Kim Østergaard (www.kimostergaard.com), der har arbejdet med eCommerce og Multi-Channel retail og marketing i en række virksomheder gennem mere end 13 år, senest som online direktør i Bestseller koncernen.

LOYALITET hjælper i dag en række danske og udenlandske retailere og brand-ownere, med at etablere online salg, eller skabe sammenhæng mellem fysisk retail og online retail. Samt opbygge loyalitetsklubber.

Blandt referencerne er TOP-TOY, BALL, SPORT-MASTER, TRÆLASTEN, en række øvrige tekstilbrands, et førende møbelbrand og en række øvrige kunder.

Læs mere her

tags: USA, England, Danmark, Europa, direktør, våben, LO, Tesco, virksomhed, strategi, e-handel, konkurrence, Bestseller, tøjbutik, frugt,

Ingen kommentarer:

Send en kommentar