Danskerne er nordiske mestre i e-handel. Ingen andre steder i Norden bliver der handlet så ofte på nettet som i Danmark. Det viser en ny undersøgelse af de nordiske borgeres internetvaner, som Posten Norden offentliggør i dag. 37 % af danskerne køber varer på nettet hver måned, mens det i Norge er 25 %, i Sverige 22 % og i Finland bare er 8 % af befolkningen, der månedligt handler på nettet.
- Nethandlen passer godt ind i den moderne danskers livsmønster, hvor mange ting skal nås i en travl hverdag. Her giver nettet mulighed for, at man kan sidde hjemme foran computeren i ro og fred og finde den vare, man vil købe til den helt rigtige pris. Og varerne kan blive bragt lige til døren eller lagt i pakkeautomaten Døgnposten, hvor man kan hente den, når det passer. Nethandel er nemt og bekvemt, siger Carsten Dalbo, chef for Logistik, Post Danmark.
Den høje aktivitet hos de danske nethandlere betyder også, at det er i Danmark handlen med fysiske varer på nettet udgør den største del af den samlede detailhandel med 5,2 %, mod 4,7 % i Sverige, 4,4 % Norge og 4,0 % i Finland. Samlet set er den nordiske e-handel og postordrehandel steget med 17 % i 2009 til 63,5 mia. kr. i Danmark med 14 % til 17,3 mia. kr.
- Vi kan se, at selv i tider, hvor den generelle detailhandel har det svært på grund af lavkonjunkturen, så er der markant fremgang i e-handlen. Det viser, at der er et enormt potentiale i e-handlen, og nøglen til yderligere vækst ligger i høj grad hos ehandelsvirksomhederne selv. I undersøgelsen fremgår det, at e-handlerne vil have bedre funktionalitet på siderne og endnu flere informationer om de varer, de skal købe, hvis nethandlen skal gøres endnu mere attraktiv for dem, siger Carsten Dalbo.
Af undersøgelsen fremgår det bl.a. også, at hver norsk forbruger i 2009 i gennemsnit har e-handlet for 6.784 kr. Det er mest i Norden. Bagefter følger danskerne, der i gennemsnit har handlet for 5.446 kr., finnerne for 4.445 kr., og svenskerne for 3.954 kr.
Ser man på, hvad der er blevet købt mest af på nettet i Norden, så er det tøj og hjemmeelektronik, der topper listen. 46 % af de nordiske e-handlere har købt tøj på nettet, mens 39 % har købt hjemmeelektronik.
Undersøgelsen er baseret på telefoninterview med 4600 personer i Sverige, Norge, Danmark og Finland.
For yderligere kommentarer eller rekvirering af undersøgelsen kontakt venligst kommunikationsrådgiver i Post Danmark Morten Nielsen på 33 61 60 11
Læs mere her
tags: Danmark, 2009, Sverige, Norge, internet, interview, computer, virksomhed, Finland, kommunikation, e-handel,
Ingen kommentarer:
Send en kommentar