Den danske regering skal stå fast over for EU-parlamentet og Rådet, der er blevet enige om bestemmelser i Forbrugerrettighedsdirektivet, der hverken er til glæde for forbrugere eller e-handel.
Det er hverken i forbrugernes eller erhvervslivets interesse, at forslagene fra EU-parlamentet til det nye Forbrugerettighedsdirektiv gennemføres. I FDIH er vi derfor fortørnede over, at parlamentet i dag meddeler, at man er nået til enighed om direktivet med Rådet, der repræsenterer medlemsstaternes regeringer, herunder den danske, siger adm. direktør Annette Falberg fra FDIH, Foreningen for Distance- og Internethandel.
Vi mangler at se de endelige forligstekster, men EU-parlamentets pressemeddelelse i dag antyder, at nogle af de såkaldte forbedringer af forbrugernes rettigheder indebærer en kraftigt øget risiko for svindel over for de europæiske e-butikker. Vi har fra starten klart givet vores holdning til kende, og vi opfordrer på det kraftigste den danske regering, herunder Justitsministeriet, der koordinerer de danske synspunkter til at nøje at gennemgå Rådets forhandlingsresultater og vende dem med erhvervslivet.
EU-parlamentet fremhæver en 14 dages fortrydelsesret som en landvinding. Det er der allerede i dansk e-handelslovgivning, men når parlamentet vil detailregulere forløbet af fortrydelse og tilbagebetaling, så risikerer vi, at e-butikken forpligtes til at tilbagebetale købesummen, før varen er butikken i hænde. Det er at åbne en ladeport for svindel, og vi har gentagne gange advaret mod det forslag, der vil medføre tab og flere omkostninger for e-butikker. Der er kun de lovlydige forbrugere til at betale den regning i sidste ende, konstaterer Annette Falberg.
E-butikker, der ved en fejl glemmer at oplyse om den lovpligtige fortrydelsesret, skal give kunden mulighed for at returnere varen i et helt år efter købet.
Det er rendyrket nonsens. Hvis kunden fortryder efter 11 måneder og 27 dage, skal man så kunne returnere en brugt vare For der er vel ingen, som gemmer en ubrugt vare i et år , spørger Annette Falberg.
Det positive ved enkelte forslag er, at danske e-butikker i det mindste får mere ensartede vilkår i forhold til konkurrenter ved e-handel over grænserne i EU, siger Annette Falberg.
Man kræver fx fuld oplysning om priser og alle omkostninger ved e-handel. Det er der allerede i dansk e-handelslovgivning. Ligeledes kræver man, at kunden skal informeres om, at kunden selv skal bære omkostningerne ved returnering af varer, når man har fortrudt købet. Det sker allerede i Danmark i dag.
Europas e-handelsorganisationer, heriblandt FDIH, er så sent som for 14 dage siden gået sammen om at kræve en balanceret tilgang samt foreslå konkrete forbedringer af det nye direktiv.
###
Yderligere informationer : Adm. direktør Annette Falberg, mobil 2240 8803 eller kommunikationschef Henrik Theil, mobil 2096 5667
FDIH Foreningen for Distance- og Internethandel - er interesseorganisation for virksomheder, der forretningsmæssigt bruger internettet og andre digitale kanaler. Med over 500 medlemmer repræsenterer vi både de væsentligste danske e-handelsvirksomheder, og de virksomheder som leverer de tekniske løsninger til e-handel. FDIH styrker dansk e-handel ved at levere viden om og foretage analyser af dansk e-handel, ligesom vi deltager i beslutningsprocesser og debat om forhold, der kan fremme e-handel i både Danmark og EU. Danmark er et af verdens mest digitaliserede lande med en befolkning, der handler online for mere end 40 mia. kr. årligt.
Læs mere her
tags: Danmark, euro, EU-parlamentet, Europa, direktør, internet, Justitsminister, EU, lovgivning, virksomhed, Justitsministeriet, erhvervslivet, omkostninger, regering, kommunikation, organisation, pressemeddelelse, e-handel, FDIH,
Ingen kommentarer:
Send en kommentar