Fejlhåndtering af papirfaktura gjorde vognmand til multimillionær for et kort øjeblik, som det fremgår af b.dk, 28.9.2011. Softwarehuset ebConnect tager til genmæle og slår et slag for e-fakturaer og dokumentstandarder til sikring af korrekt levering og håndtering af forretningsdata ikke mindst fakturabeløb og kontonr.
E-FATURA FOR ALLE: Det offentlige Danmark har gennem en årrække banet vejen for elektronisk samhandel, som også blandt private virksomheder anvendes i højere og højere grad. Og med den internationale indkøbs- og faktureringsstandard, OIOUBL, kan alle, der er registreret i NemHandelsregistret, via digitale posthuse afsende og modtage fakturaer.
Et af posthusene er ebConnect ApS, stiftet af Peter L. Borresen, der driver sit firma fra Stavnsholt ved Farum med flere ansatte og sin forretningspartner, salgschef Mette Mikkelsen.
Spar 12 minutter på tastearbejdet
Kravet om e-fakturering har været gældende for det offentlige Danmark siden 2005 og har givet god forretning til softwarefirmaer og scanningsbureauer med speciale i at indtaste/scanne private leverandørers papirfakturaer. En undersøgelse af KPMG viste for nogle år siden, at det tager ca. 12 minutter at bearbejde en printet faktura til kuvertering.
- Vi siger hos os, at der i hvert fald spares fem minutter pr. faktura. Samtidig elimineres risikoen for fejltastninger, fordi data hentes direkte i virksomhedens regnskabssystem. På den måde undgås sammenmiks af fx beløb og kontonr. i en vognmands favør, siger Peter Borresen, der stiftede ebConnect netop for at stille løsningen tilgængelig for private. Det er i dag er ebConnects speciale.
Også som debitor er der tid at spare. Med et ebConnect abonnement kan man sige nej til papirfakturaer og modtage dem direkte ind i virksomhedens økonomisystem.
- Således er det ikke blot grossistens fakturagebyr, vores kunde - et mellemstort VVS firma - sparer ved at modtage sine leverandørfakturaer via ebConnect. Også overførslen til økonomisystemet og tid brugt på bogføring er mindsket betragteligt, så mester i stedet kan fokusere på kunder og medarbejdere, som har direkte indflydelse på firmaets fortsatte virke, fortæller salgschef Mette Mikkelsen.
Flere end 120.000 danske virksomheder har allerede prøvet det
Hver måned er der gennemsnitligt 25.000 virksomheder, som sender til det offentlige og med 300-400 nye af disse, som for første gang prøver NemHandel, kan det fastslås, at e-faktura og OIOUBL-standarden er vejen frem.
- Dokumentstandarden vil i første omgang håndtere faktura, kreditnota, rykker og forretningskvittering, men er skabt til at digitalisere hele indkøbsprocessen fra katalogvisning til ordregivning og bekræftelse kort sagt samtlige dokumenter, der udgør et faktureringsgrundlag. Løsningen over ebConnects posthus betales i form af et abonnement i stil med et mobilabonnement.
Nemt budskab bag svær forkortelse
- OIOUBL er en forkortelse af Offentlig Information Online Universal Business Language, og betyder helt enkelt, at offentlige myndigheder og private virksomheder skal kunne udveksle e-fakturaer i samme internationale standard - uden anden teknisk opkobling eller installation end netadgang.
- Det kan nu ske så let som at taste sig ind på et onlineposthus som eksempelvis ebconnect.dk og sende fakturaen af sted eller man kan automatisere processen med en egen applikation, forklarer Peter Borresen, arkitekten bag OIOUBL og drivende kraft bag det fælleseuropæiske standardiseringsinitiativ, CENBII.
OIOUBL -standarden danner i dag skole for e-fakturering i det meste af EU og resulterede i 2005 i, at Danmark modtog den europæiske digitaliseringspris eEurope Award.
Læs mere her
tags: Danmark, euro, KPMG, 2011, økonomi, regnskab, EU, Farum, virksomhed, Europe,
Ingen kommentarer:
Send en kommentar