tirsdag den 22. maj 2012

Ny opdatering fra Google har indflydelse på SEO

I slutningen af april rullede Google ud med en ny opdatering af deres søgealgoritme, og ændrede dermed deres prioritering og rækkefølge af søgeresultaterne på Google.

Google har været inde og skrue på, hvordan backlinks tillægges værdi altså hvordan eksterne links til et website har indflydelse på et websites placering på Google.

Mindre værdi tillægges søgeordsmatchende anchor-tekst

Op til Google Penguin opdateringen var der en forholdsvis høj korrelation mellem brugen af et ønsket søgeord i de anchor-tekster indgående links havde, og placeringen på Google på en søgning efter det respektive søgeord. Det vil sige, at hvis man gerne ville ranke på ordet søgemaskineoptimering , skulle man sikre sig, at man havde et stort antal af eksterne links, hvori søgemaskineoptimering indgik i link teksten.

Google tænkte, at hvis der var mange, der linkede til en side med brug af det relevante søgeord i anchor teksten, så måtte siden, der blev linket til, være yderst relevant for netop det søgeord. Det er blevet brugt flittigt af mange, der har arbejdet med søgemaskineoptimering med gode resultater.

Unaturlig linkprofil

Brugen af denne form for linkbygning har dog betydet af et websites linkprofil kunne virke unaturlig, optimeret og manipuleret. Normalt linker man jo ikke med teksten søgemaskineoptimering i naturlige tilfælde, men vil typisk linke på ved at skrive læs mere om søgemaskineoptimering her .

Vi har på Atcore forsøgt gennem tiden at skabe en så naturlig backlink profil som muligt, med variationer i anchor-texts m.m. Det betyder, at resultaterne ikke kommer lige så hurtigt, som de kunne, men til gengæld holder siderne deres placeringer og stigninger på sigt, da risikoprofilen er væsentlig formindsket.

Niche-matchende sites

Udover anchor-teksten i de indgående links har der også vist sig en tendens i sammenhængen mellem de sider, der linkes fra og siden, der linkes til. Sider, der har links fra andre sider, og som befinder sig inde for samme niche, har haft det væsentligt lettere end sider, som primært har indgående links fra sider, som intet har med deres niche at gøre. Dette giver god mening, da der her er en semantisk sammenhæng mellem linkende side og destinationsside og dette har en betydning for placeringer på Google.

Hvem har oplevet konsekvenser af dette

Der er blevet foretaget flere forsøge efter lanceringen af Google Penguin opdateringen, og det er typisk websites med meget optimerede linkprofiler (hvor over 60% af deres backlinks består af det samme søgeord), der er blevet ramt af opdateringen.

Det betyder, at man ikke skal fokusere på søgeordsmatchende anchor-tekst ved linkbygning, men skal arbejde med en større variation i anchor-teksterne.Sider med få links, inden fra samme niche som dem selv, er også blevet ramt.
Hvad har det af konsekvenser for SEO
Er man blevet ramt af Penguin, er det formentlig fordi værdien af de unaturlige links blot er fjernet.
For at få rettet op på det, skal der bygges en masse nye links af høj kvalitet, med variation af anchor-teksten og en semantisk sammenhæng mellem siden, der linkes fra og siden der linkes til, så din backlink profil virker så naturlig og varieret som mulig.

Google Penguin take-aways:

Websites skal have en varieret backlink profil med variation af anchor-teksten og max 55-60% af de eksterne links anchor-tekster bør matche de søgefraser, du gerne vil ranke på
Det er væsentligt bedre at få links fra sider, som er i samme niche som dig selv
Byg så naturlig en backlink profil som muligt. Det tager længere tid, men vil altid være det, der holder bedst i længden og mindsker din risikoprofil


Atcore hjælper virksomheder med at maksimere effekten af deres online investeringer. Vi hjælper virksomheder med at tiltrække mest mulig relevant trafik, øge konverteringen til det der skaber værdi, og forlænge og øge kundelivstid og værdi.

Læs mere her

tags: Google, virksomhed, søgemaskine, søgemaskineoptimering,

Ingen kommentarer:

Send en kommentar