mandag den 28. maj 2012

Far og søn har succes på nettet

Benny og Dennis Kjærgaard er far og søn, og i fællesskab har de bygget den solide internetforretning, billigepokaler.dk på godt købmandskab, høj hastighed og bevidstheden om deres forskelligheder.

Far Benny er skomager i Skive. Mere jysk og jordbundet bliver det næppe. Han har i mere end 20 år baseret sin lille skomagerforretning på godt købmandskab og god service.

Sønnen Dennis på 31 har fuld fart på, og om kort tid rejser han med kæresten til Thailand, hvor han vil styre sine forretninger via en bærbar computer på en lokal strandrestaurant.

Min far fungerer nok lidt som stopklods for mine ideer. Han er ret gammeldags i sin tankegang og kan nogle gange have lidt svært ved at forstå, hvordan man markedsfører sig via nettet, fortæller Dennis, og Benny nikker bekræftende: Jeg synes jo, at det er mægtig fint med en masse omsætning, men der skal altså også noget på bundlinjen, hvis tingene skal hænge sammen. Men det synes jeg nu også, at Dennis er ved at få lært.

Samarbejdet startede i Bennys skomagerbutik, hvor han i adskillige år har graveret navneskilte og hundetegn. På et tidspunkt fik han via en kollega i branchen kontakt med en leverandør af pokaler og medaljer, der jo også skal graveres. Folk fra lokale sportsklubber kom jævnligt forbi og købte en pokal eller to. Det var typisk ekspeditioner, der tog ret lang tid i forhold til avancen.

De vil jo gerne lige snakke lidt, når de kommer og vælger pokalen. Så skal de fortælle om det arrangement, den skal bruges til, og hvad der skal stå på den. Når pokalen er færdig, kommer de igen, og så skal vi snakke igen, forklarer Benny.

Dennis havde opbygget en stor viden om internetmarkedsføring og kunne se, at der kunne spares masser af tid i butikken, hvis kunderne kunne vælge pokalen på nettet i stedet. Så han foreslog, at de byggede en simpel internetbutik med billige pokaler og sportspræmier. Far og søn lavede en aftale om fordeling af arbejdsbyrde og overskud, og så gik de ellers i gang.

Benny satte med jysk selvfølgelighed et mål for første halvårs omsætning og overskud. Dennis forklarede ham, at han var alt for pessimistisk. Internettet har ingen begrænsninger, og Dennis var ikke bange for at sætte mindst ét nul efter Bennys mål. Efter en måned var Bennys halvårsmål nået, og det var oplagt, at den her forretning skulle udvikles.

Egne produkter
I stedet for blot at forhandle andres pokaler, begyndte Benny at importere dele og bygge sine egne pokaler selv. Det er jo vigtigt for klubberne rundt omkring, at der bliver lidt variation i pokalskabene, så det er godt at skifte løbende ud i kollektionen. Desuden er vi blevet rigtig dygtige til at holde priserne nede ved at styre vores indkøb nøje, forklarer han.

Billigepokaler.dk forhandler sportspræmier og pokaler i alle størrelser og udformninger. Præmierne er individuelt graverede, og leveringstiden er højst tre dage. Langt de fleste ordrer ekspederer vi samme dag, som de kommer ind. Og der er aldrig nogen, der har klaget over at få tingene for tidligt, siger Dennis. Et andet solidt købmandsprincip, som forretningen lægger vægt på, er den gode service. Hos os tager vi rent faktisk telefonen, når nogen ringer. Og vi hjælper gerne kunden helt i mål, så vi kan opfylde selv de mest specielle ønsker, siger Benny.

Overraskende kundesammensætning
Da billigepokaler.dk åbnede, var det egentlig bare tanken, at der skulle spares ekspeditionstid, når sportsklubberne skulle bruge flotte præmier. Men det har vist sig, at det ikke kun er sportsklubber, der har brug for præmier.

For nylig har vi solgt pokaler til et ældrecenter, som havde holdt en olympiade for beboerne. Og hvis firmafesten starter i bowlinghallen eller på gokartbanen, skal der selvfølgelig være noget til vinderen, fortæller Benny. På et tidspunkt fik han en opringning fra en skole, som skulle i gang med et stort læseprojekt. Hvis børnene kunne opnå et vist antal læste sider over en periode, ville de få en guld-, sølv- eller bronzemedalje. Projektet blev åbenbart en succes, for kort tid efter tikkede der tilsvarende bestillinger ind fra fem naboskoler, der havde hørt om ideen, smiler skomageren.

Afdæmpede fremtidsplaner
Dennis og Benny Kjærgaard er enige om, at billigepokaler.dk skal fortsætte med at kunne yde den samme gode service. Det betyder selvfølgelig, at vi ikke kan vokse i det uendelige, for når firmaer bliver alt for store, bliver det let på bekostning af det gode købmandskab, mener Benny, og begge partnere er enige om at bevare samarbejdet som et godt familieforetagende.

Dennis flytter snart til Thailand, fordi han og kæresten har forelsket sig i den rolige og simple asiatiske livsstil. Dennis' forretninger er opbygget sådan, at han med et par timers vedligeholdelse om dagen kan tjene til den livsstil, som han og kæresten ønsker sig. Så der er ikke plads i hans kalender til at håndtere mange ansatte.

Benny, der er 54 år, har en tanke om, at han på et tidspunkt kan afhænde skomagerforretningen og hellige sig arbejdet i billigepokaler.dk. Så bliver der også plads til at forretningen kan vokse i takt med kundernes stigende interesse.

Så det ser ud til, at Benny og Dennis Kjærgaard begge løber med gevinsten i billigepokaler.dk

Læs mere her

tags: markedsføring, internet, restaurant, Thailand, bronze, computer, omsætning, Skive, købmandskab, livsstil,

Ingen kommentarer:

Send en kommentar