torsdag den 14. juli 2016
Tvivl om rettigheder ved køb af flyrejser på nettet
Det er i stigende grad blevet populært at købe rejser på nettet og ofte gennem søgemaskiner som fx Momondo, Travelmarket og Expedia. Men hvordan er man stillet, hvis man køber en rejse på nettet og rejseudbyderen går konkurs Tusindvis af danskere rejser i disse uger med fly mod andre himmelstrøg for at holde ferie. Mange køber billetterne i god tid på nettet for at få dem til billige penge, men med flere og flere ofte ukendte udbydere er risikoen for at have i en uønsket situation tilstede. Mange er derfor i tvivl om, hvordan de er stillet, hvis de har købt en rejse på nettet, og flyselskabet går konkurs.
Tvivlen oplever man også hos familien Marcussen fra Glostrup, Camilla, Rasmus og deres to børn William og Fillippa, er en af de familier. De har købt deres sommerferie til Rhodos igennem en rejsesøgemaskine. Camilla, som er tidligere stewardesse, er dog efterfølgende blevet meget i tvivl, om de nu også er dækket ved en eventuel konkurs. De har nemlig udelukkende købt flybilletter og lejet en ferielejlighed separat.
- Jeg har naturligvis hørt om passagerer, der strandede i udlandet efter en konkurs. Og jeg ved, at man er dækket, hvis man køber en pakkerejse men da vi fik tilbud om at leje en ferielejlighed gennem en kollega, har vi kun købt flybilletter. Der har vi brugt en søgemaskine til at få den bedste pris, fortæller Camilla Marcussen og tilføjer:
- Det ville være uheldigt at stå i udlandet med to små børn og så ikke kunne komme hjem igen - men det er svært at gennemskue, om vi er dækket i forbindelse med konkurs eller ej.
Nye regler giver bedre konkursdækning
Ifølge advokat Kristian Weber fra ADVODAN Glostrup er Camilla Marcussens bekymring forståelig. Det er nemlig ikke altid til at gennemskue, hvordan man er dækket i forbindelse med aflysninger og konkurs, når man finder et godt tilbud gennem en søgemaskine.
Dog forklarer han, at der er kommet nye regler om konkursdækning i 2015, som giver langt større sikkerhed for flyrejsende:
- I juli 2015 vedtog Folketinget en lovændring, der betyder, at alle rejsende med hjemrejsebillet til en dansk lufthavn fremover skal tilbydes hjælp af Rejsegarantifonden, hvis flyselskabet går konkurs under rejsen, fortæller Kristian Weber.
Samtidig påpeger Kristian Weber, at reglerne for konkursdækning udelukkende gælder billetter, man køber direkte hos flyselskabet. Derfor skal man se sig godt for, når man bruger en søgemaskine til at finde den bedste pris.
Man skal stadig se sig for
Kristian Weber understreger, at man bør sørge for at være helt klar over, hvem man egentlig køber billetten af, når man finder sin rejse igennem en søgemaskine.
- Når du finder en rejse på fx Momondo, sendes du videre til en tredjepartshjemmeside, hvor selve købet foregår. Det kan være flyselskabets egen hjemmeside, eller en 3. partsudbyder. Er det det sidste, skal du se dig godt for, før du køber, siger han og fortsætter:
- Er det en tredjepartsudbyder, bør du tjekke deres vilkår og betingelser meget grundigt igennem, for at finde ud af, hvem har ansvaret for din rejse og hvilken betydning det har, hvis flyselskabet går konkurs.
Ofte kan det være en god idé, oplyser Kristian Weber, at tilkøbe overnatning samtidigt med flyrejsen, når man handler rejser på nettet.
- Hvis du køber fly og hotel samlet, har du de rettigheder, der er i pakkerejseloven. Så er du altid dækket af Rejsegarantifonden, hvis flyselskabet går konkurs.
Familien Marcussens billetter er købt direkte hos flyselskabet, selvom de fandt dem via en søgemaskine. Familien er derfor sikre på at kunne komme hjem igen hvis flyselskabet går konkurs - uden at betale ekstra. Men næste gang de køber rejse over nettet, siger Camilla Marcussen dog, at hun vil være langt mere opmærksom på, om rejsen er dækket ind af Rejsegarantiordningen.
Læs mere her
tags: billetter, konkurs, Folketinget, Glostrup, udland, penge, stewardesse, flybillet, sommerferie, søgemaskine,
Abonner på:
Kommentarer til indlægget (Atom)
Ingen kommentarer:
Send en kommentar