torsdag den 19. maj 2016

Trykkeri tilbyder gratis webshop til konkurrenter og bureauer


Aarhusianske LaserTryk.dk bryder med normen og gør sin nyudviklede webshop-arkitektur frit tilgængelig for grafiske kolleger. Brancheorganisationen Grakom hilser nytænkningen velkommen i en presset sektor.Trykkeribranchen har i mange år haft kniven for struben med et vigende marked, der har ført adskillige konkurser med sig. Der er nu spæde fremgangstegn at spore, men forskellen mellem de mange småtrykkerier og de store, strømlinede trykfabrikker er stadig enorm. Alt for mange trykkerier driver en utidssvarende forretning, og branchen er ifølge eksperter nødsaget til radikal nytænkning.

At tænke nyt er netop, hvad man gør hos aarhusianske LaserTryk.dk, der er en af landets største tryksagsleverandører. I forbindelse med en komplet relancering af firmaets hjemmeside og webshop stilles den nyudviklede e-handelsplatform gratis til rådighed for reklamebureauer og konkurrerende trykkerier. Webshoppen tilpasses endda partnernes visuelle profil og designønsker. Ordrer på produkter, som virksomhederne ikke selv kan levere, går automatisk videre til LaserTryk.dk, uden at slutkunden kan se det, og partneren får 20 procent rabat på LaserTryk.dk's listepriser. Man bestemmer selv slutkundens pris – og dermed sin avance på ordren.

– Vores budskab til de andre trykkerier er: Lad være med at bruge oceaner af tid og penge på at udvikle jeres egne systemer. Med vores whitelabel-koncept kan I få en topmoderne og gennemtestet webbutik kvit og frit. Vi supplerer endda jeres eksisterende sortiment med vores produkter. På den måde kan I give jeres kunder meget mere værdi og samtidig øge salget, opfordrer Anders Grønborg, direktør i LaserTryk.dk.

Brancheforening: Nytænkning er vigtig
Thomas Torp – administrerende direktør for Grakom, der organiserer de danske trykkerier – erkender, at mange i branchen er under massivt pres. Behovet for nye ideer og forretningsmodeller er derfor stort.

– Jeg er altid stor fortaler for, at virksomhederne finder nye måder at gøre tingene på. Ikke mindst hvis det kan være med til at løfte produktiviteten og forbrugeroplevelsen i branchen. Mange danske trykkerier er udfordret økonomisk, og alle tiltag, der kan gøre det nemmere og mere overskueligt at bestille tryksager, og som dermed forkorter vejen fra idé til det færdige produkt, kan jeg kun hilse velkommen, siger Thomas Torp.

Store forventninger
En række trykkerier og reklamebureauer har allerede vist interesse for konceptet, og Anders Grønborg forventer at indgå mellem 50 og 60 partnerskaber i 2015. Direktøren har en klar mening om, hvorfor løsningen er aktuel.

– Markedet skriger på totalleverandører. Det er træls for kunderne at være nødt til at handle to eller tre forskellige steder. Særligt for de nicheprægede trykkerier, der er superskarpe på et afgrænset område, er det en stor fordel at supplere med vores brede sortiment. Samtidig har meget få trykkerier en fornuftig e-handelsløsning, simpelthen fordi de ikke har ressourcerne til at udvikle den, fastslår Anders Grønborg.

LaserTryk.dk A/S i Aarhus er med over 300 medarbejdere Nordens største digitaltrykkeri – og fem gange kåret til Gazelle af Børsen. Koncernen, der igennem en årrække har præsteret markant vækst, findes også i Norge, Sverige, Storbritannien og Tyskland.

Læs mere her

tags: Sverige, Norge, Tyskland, Storbritannien, direktør, Børsen, økonomi, konkurs, virksomhed, penge, produktivitet, organisation, e-handel, stemmer,

Ingen kommentarer:

Send en kommentar