torsdag den 10. marts 2016

Deleøkonomi blomstrer med rekordvækst i digitalt musiksalg


Andelsbevægelsen DiGiDi udbetalte i december mere en 500.000 kr. til medejerne. Selskabet oplever rekordvækst i musiksalget på bl.a. Spotify og glæder sig over, at hele 92 pct. af omsætningen går tilbage til kunstnerne.Den digitale musikdistribution oplever i øjeblikket den kraftigste vækst, siden DiGiDi blev stiftet for 13 år siden. Det smitter af på de tilknyttede kunstnere, der som medejere får udbetalt hele 92 pct. af de samlede indtægter. Mens den generelle vækst på digitalt musiksalg i Danmark i 2015 lå på 16 pct., har DiGiDi formået at vækste 27 pct. – og på streamingtjenesten Spotify kunne selskabet i december 2015 notere en vækst på hele 171 pct., sammenlignet med året før.

En musikalsk andelsbevægelse
Grundtanken er, at når kunstnere slår sig sammen, skaber de grobund for en bedre forretning, end de individuelt kunne opnå.
"Ligesom bønderne gjorde det for 100 år siden, har DiGiDis medejere med deres indskud delt udgifterne til etableringen af en fælles distribution. Det er crowdfunding og deleøkonomi i en skøn forening. Og ligesom airbnb samler mennesker, der vil udleje deres bolig, eller Uber samler personer, der tilbyder et lift i deres private bil, samler vi folk der tilbyder digital musik," forklarer Henrik Leschly, der er daglig leder i DiGiDi.
Herved opnår DiGiDi styrke til at forhandle aftaler hjem med Spotify og iTunes, der er langt bedre, end hvad enkelte artister og selskaber hver for sig ville kunne gøre.
Men i modsætning til airbnb og Uber er selve platformen altså også ejet af brugerne, så her er der tale om reel deleøkonomi.

Jo flere medejere, desto bedre aftaler
I dag omfatter DiGiDis katalog omkring 100.000 sange fra mere end 3000 andelshavere – og der kommer stadig flere til. Det glæder Henrik Leschly, for jo flere andelshavere, DiGiDi repræsenterer, desto bedre aftaler kan man også i fremtiden forhandle hjem.
"Den ekstreme vækst, vi oplever for tiden, kommer primært fra streams på platformene Spotify og YouTube. I særdeleshed har Spotify sprunget alle rammer og steg med 171 pct. i december 2015, sammenlignet med samme måned året før," konstaterer Henrik Leschly, som tidligere har set stor vækst på Apples iTunes og senest Apple Music, men her ser udviklingen ud til at være stagneret.

Både unge kunstnere og etablerede, danske navne
"Den største del af omsætningen står mindre selskaber med unge artister fra den øvre del af vækstlaget for – eksempelvis navne som Jimilian (Flexmusic), Spids Nøgenhat (Bad Afro) og DC (Stamina Music). Men også etablerede, danske artister som Michael Learns to Rock, Bent Fabricius-Bjerre, Laid Back og Dodo and the Dodos bidrager med en god, stabil omsætning som en del af det økonomiske grundlag i selskabet," fortæller Henrik Leschly.
De nævnte, etablerede artister, har alle tidligere i deres karriere været på store pladeselskaber, men udgiver nu deres plader gennem DiGiDi. En af fordelene ved det er, at DiGiDi udbetaler 92 pct. af salget, hvilket er langt over de standardkontrakter, store pladeselskaber tilbyder.

Ikke et pladeselskab
Omvendt sker det, at kunstnere, der når en vis størrelse, bliver tilbudt kontrakter af internationale selskaber fx Universal Music eller Sony Music:
"Det er for mig et tydeligt tegn på, at DiGiDi har været den rigtige samarbejdspartner. Når de først har vist deres potentiale står de meget stærkere i forhandlingerne med de store selskaber. Kunstnerne er altid velkomne tilbage, men har ingen juridiske forpligtigelser over for DiGiDi og kan skifte til et andet selskab uden klausuler og optioner på fremtidige udgivelser," lyder det fra Henrik Leschly, som tilføjer:
"DiGiDi er ikke et pladeselskab, men beskæftiger sig udelukkende med distribution. Vi ønsker ikke at konkurrere med musikselskaber, managere og promovere, men tværtimod at tilbyde dem digitale værktøjer, der gør deres indsats endnu mere effektiv. Det er vigtigt at musikbranchen samles hvor det er muligt at samarbejde, for at opnå en styrke og en stærk position på markedet," og åbner dermed dørene for, at også de større musikselskaber deltager i projektet.

Om DiGiDi
DiGiDi ejes af andelshaverne i lige andele med 1 stemme til hver; ejerkredsen tæller i dag mere end 3400 uafhængige musikere og pladeselskaber. DiGiDi distribuerer andelshavernes værker og inddriver royalties og reklameindtægter. Tilsammen har ejerne udgivet næsten 100.000 værker, som DiGiDi administrerer og distribuerer til flere hundredrede onlinebutikker i mere end 120 lande.
Artistens udgifter til DiGiDi er udelukkende bestemt af, hvad det koster i administration at uploade værker og at varetage medejeres rettigheder på de mange platforme. DiGiDi a.m.b.a. har en fuldtidsansat og 3 deltidsansatte.

For yderligere oplysninger kontakt venligst:

Jimilian. Artist. Flexmusic v. Besmir Ismaili besmir@flexmusic.dk 3112 2556
Se Jimilians Youtube, med millioner af views på DiGiDi udgivelsen 'Slem igen' https://www.youtube.com/watch v=rjWQPFE2_uc

Bestyrelsesformand og grundlægger Jens Rud jr@digidi.dk 27790011
Generalsekretær og grundlægger Henrik Leschly hl@digidi,dk 24299854

Læs mere her

tags: Danmark, økonomi, kunst, Sony, december, omsætning, Youtube, værktøj,

Ingen kommentarer:

Send en kommentar