Når dealsites markedsfører tilbud, skal de tydeligt oplyse, hvis de ikke bruger leverandørens normalpris. Det har Tilbudibyen.dk ApS ikke gjort i en konkret sag, og det finder Forbrugerombudsmanden kritisabelt og i strid med markedsføringsloven. I den konkrete sag købte en forbruger et tre-dages hotelophold til en nedsat pris på 1.275 kroner på tilbudibyen.dk. Ifølge dealsitet var normalprisen 2.550 kroner.
Efterfølgende opdagede forbrugeren dog, at samme hotelophold kunne købes til 1.440 kroner på hotellets egen hjemmeside.
Tilbudibyen.dk har oplyst til Forbrugerombudsmanden, at det har en samarbejdsaftale med en rejseudbyder. Og at det var rejseudbyderens og ikke hotellets normalpris, der var angivet i markedsføringen af dealen.
Det er Forbrugerombudsmandens opfattelse, at forbrugeren naturligt må opfatte en prissammenligning på et dealsite som en sammenligning med leverandørens normalpris, medmindre andet fremgår tydeligt af markedsføringen.
Af tilbudibyen.dk's markedsføring af dealen fremgik det dog ikke, hvilken normalpris der blev sammenlignet med. Forbrugerombudsmanden finder det vildledende og i strid med markedsføringsloven.
Forbrugerombudsmand, Christina Toftegaard Nielsen, siger:
"Det er vigtigt, at forbrugerne ved, hvor normalprisen stammer fra. Hvis det ikke er leverandørens egen, skal dealsitet klart og tydeligt oplyse om det. Det har tilbudibyen.dk ikke gjort, og jeg har derfor indskærpet reglerne over for dem".
Markedsføringslovens forbud mod vildledning
Ifølge markedsføringsloven må erhvervsdrivende ikke bruge vildledende eller urigtige oplysninger eller undlade væsentlige informationer, såfremt dette er egnet til mærkbart at forvride forbrugernes eller andre erhvervsdrivendes økonomiske adfærd på markedet.
Læs mere her
tags: markedsføring, økonomi, ombudsmand,
Ingen kommentarer:
Send en kommentar