Danskerne var flittige med pc, tablet og smartphone i 2014, hvor der blev sat rekord i omsætningen på nettet med cirka 80 mia. kr. Cirka 80 milliarder kroner. Så meget handlede danskerne for på nettet i 2014, viser Dansk Erhvervs beregninger på baggrund af nye tal fra Nets. Tallet omfatter både danskernes e-handel i webbutikker i Danmark og webbutikker i udlandet. Omsætningen på nettet slog dermed rekord i 2014, da den steg fra et niveau på cirka 70 milliarder kroner.
"Danskerne er ganske enkelt vilde med at handle på nettet. Den rekordstore omsætning viser, at danskernes forbrugsmønstre ændrer sig, og flere indkøb rykker over på nettet," siger Henrik Hyltoft, markedsdirektør i Dansk Erhverv.
"Selvom vi handler mere på nettet, skal vi ikke vinke farvel til de fysiske butikker. Fremtidens detailhandel vil derimod være præget flere forskellige salgsplatforme, der understøtter hinanden. De kendte fysiske butikker har nu for alvor kastet sig over e-handlen, mens e-butikkerne åbner fysiske butikker eller showrooms," siger Henrik Hyltoft.
Der er imidlertid stor forskel på omfang i e-handel blandt forskellige brancher. For dagligvarehandlen udgør e-handlen fortsat kun en meget lille andel, mens eksempelvis rejsebranchen stort set kun omsætter via nettet.
Danskernes e-handel i Danmark udgjorde cirka 10 procent af privatforbrug i Danmark (ekskl. bolig).
E-handlen rykker de internationale konkurrenter tættere på
Den stigende e-handel og ændringen i danskernes forbrugsmønster betyder, at de danske butikker oplever større konkurrence fra udenlandske netbutikker.
"De danske netbutikker er tynget af et højt moms- og afgiftsniveau og har svært ved at konkurrere med udenlandske netbutikker på prisen. For forbrugeren gør det ikke det store, om varen er købt i en dansk eller udenlandsk netbutik, men for virksomhederne og statskassen betyder det rigtig meget i tabt moms- og afgiftsprovenu samt arbejdspladser," siger Henrik Hyltoft.
"E-handlen er en afgørende del af fremtidens handelsformer, og hvis vi skal sikre os, at moms- og skattekronerne ikke fosser ud af landet, er vi nødt til at skabe bedre rammevilkår for virksomhederne, så Danmark bliver en attraktiv e-handelsdestination, både for danske og udenlandske forbrugere," siger Henrik Hyltoft.
Læs mere her
tags: Danmark, direktør, statskassen, udland, omsætning, virksomhed, moms, e-handel, konkurrence, 2014,
Ingen kommentarer:
Send en kommentar