To inspirationsdage og en sprogambassade skal give virksomhedens sprogfolk større sikkerhed Det kan være et ensomt job at være korrekturlæser eller sprogansvarlig, hvad enten man er selvstændig eller arbejder i en stor virksomhed og har masser af kolleger. Man skal helst kunne give de sproglige svar, men hvor kan man stille spørgsmålene
Sprogvirksomheden Tjeksproget.dk kender værdien af et inspirerende fagligt fællesskab, hvor man kan udvikle korrekturteknikker og sprogviden og diskutere det, der ikke lige står i ordbøgerne. Virksomheden har siden 2002 korrekturlæst titusindvis af sider og rummer nogle af landets førende korrektureksperter.
På Korrekturdagen 1 + 2 vil de nu dele deres viden og erfaring med de mange sprogfolk, der ikke til daglig har adgang til faglig udveksling.
Intensiv korrekturtræning på højt niveau
På Korrekturdagen 1 får deltagerne en gennemgang af korrekturteknikkerne i Word, og gennem øvelser og gruppearbejde bliver der også lejlighed til at arbejde med særligt vanskelige korrekturproblemer, som man ikke kan løse ved at slå op i ordbøgerne eller besøge Sproget.dk.
Deltagerne får desuden mulighed for at møde Sabine Kirchmeier-Andersen, direktør for Sprognævnet, som holder et oplæg om ændringer i sprogbrugen og fortæller om, hvad man i dag må anse for at være korrekt dansk.
Korrekturdagen 2 fokuserer på konsekvens, skriveguider, brug af kommentarer og grænsen mellem dårligt og ukorrekt sprog. Her kommer Tina Reichstein, direktør for Syntaksis, og fortæller om skriveguider som et redskab til effektivisering og kvalitetssikring.
På begge Korrekturdage øger deltagerne deres sproglige bevidsthed og sans for, hvor man som korrekturlæser især skal være sprogligt på vagt.
Man kan deltage i de to Korrekturdage enkeltvis eller som et forløb, og rækkefølgen er ikke afgørende.
Sprogambassade giver netværk og faglige input
Efter Korrekturdagen får deltagerne adgang til Sprogambassaden. Det er en lukket Facebookgruppe, som giver faglige input og mulighed for at netværke med de andre deltagere.
På Sprogambassaden svarer Tjeksproget.dk's medarbejdere på spørgsmål om korrekturteknik, korrekt dansk, sproglige valg, skriveguider og andre emner med tilknytning til Korrekturdagen, og andre medlemmer af gruppen kan kommentere spørgsmål og svar. Det giver god mulighed for at indarbejde stoffet fra Korrekturdagen i det daglige arbejde, og samtidig kan medlemmerne trække på de nye korrekturkolleger.
Et led i den strategiske kommunikation
Direktør Andreas Christensen fra Tjeksproget.dk kender korrekturlæserens virkelighed fra de mange år med rettelser på skærmen. Han mener, at det er væsentligt at styrke et fagområde, der ofte overses.
Korrekt, konsekvent og godt sprog er et centralt led i virksomhedens strategiske kommunikation, og korrekturlæserens rolle er meget vigtig. Derfor er der brug for at støtte og kvalificere de medarbejdere, der skal sikre den sproglige kvalitet.
Men man skal også huske, at selvom kollegerne godt vil have sproglig rådgivning, er de som regel mindre interesserede i bedrevidende eksperter. Som korrekturlæser skal man kende det korrekte, men undlade at korrekse, siger han med et smil.
Læs mere her
tags: direktør, 2002, Facebook, ambassade, selvstændig, virksomhed, kommunikation, strategi, sprog,
Ingen kommentarer:
Send en kommentar