torsdag den 3. juli 2014

Dealsite og chokoladefabrikant vildledte om pris

Dealsitet sweetdeal.dk og fabrikanten Kathrine Andersen Chokolade har reklameret med en alt for høj normalpris på chokoladeæsker, som de solgte som tilbud. Forbrugerombudsmanden indskærper over for selskaberne, at de fremover skal overholde markedsføringsloven. Sweetdeal markedsførte i foråret 2013 et tilbud på en æske chokolade fra fabrikanten Kathrine Andersen Chokolade. Normalprisen var ifølge dealsitet 400 kroner, men forbrugerne kunne få chokoladen til 200 kroner og dermed spare 50 procent.

Imidlertid fremgik det af Kathrine Andersen Chokolades egen hjemmeside, at normalprisen for chokoladeæsken var 220 kroner.

Forbrugerombudsmanden vurderede derfor, at normalprisen, der stod på dealsitet, var vildledende og urigtig i strid med markedsføringsloven.

Sweetdeal har oplyst til Forbrugerombudsmanden, at de modtog en mail fra Kathrine Andersen Chokolade med oplysninger om, at normalprisen for chokoladen var 400 kroner.

Sweetdeal har derudover oplyst, at de normalt tjekker den oplyste førpris på produkterne. Men i det konkrete tilfælde er det ifølge dealsitet ikke sket.

Forbrugerombudsmand Henrik Øe siger:

"Dealsites markedsfører sig med tilbud og store rabatter, så her er det meget vigtigt, at forbrugerne kan stole på prisen. Tilbuddet her var langt fra så godt som lovet. Jeg har derfor indskærpet over for begge selskaber, at de fremover skal overholde markedsføringsloven."

Sweetdeal har erklæret sig enig i, at der var tale om vildledende markedsføring. Under sagen har Sweetdeal endvidere oplyst, at tilbuddet blev standset 10 timer efter, at det var sat til salg på sweetdeal.dk, samt at de fem forbrugere, der allerede havde købt chokoladen, har fået deres penge tilbage. Derudover har Sweetdeal på baggrund af sagen skærpet sine forretningsbetingelser og interne procedurer med henblik på at sikre, at der ikke sker gentagelser.

Markedsføringsloven § 3
Erhvervsdrivende må ikke anvende vildledende eller urigtige angivelser eller udelade væsentlige informationer, såfremt dette er egnet til mærk-bart at forvride forbrugernes eller andre erhvervsdrivendes økonomiske adfærd på markedet.

Læs mere her

tags: markedsføring, økonomi, 2013, chokolade, penge, ombudsmand,

Ingen kommentarer:

Send en kommentar