fredag den 7. marts 2014

Webshops taber unødvendige millioner på forladte indkøbskurve

Vi er ubeslutsomme, når vi shopper på nettet. 2 ud af 3 gange putter vi varer i indkøbskurven, men ender med at vende om ved kassen. Ifølge FDIH skyldes det dog ikke altid manglende købelyst, og en del af de tabte kunder kan derfor vindes tilbage. Nye beregninger fra Dynamicweb viser, at webshops kan hæve deres omsætning med 12 procent med simple opfølgningsmails.
Forladte indkøbskurve er en kendt hovedpine for webshopejere, og en samlet opgørelse af 21 internationale undersøgelser viser da også, at 2 ud af 3 fyldte indkøbskurve ikke klarer den forbi kassen.
Der bliver altså efterladt varer for milliarder, men ifølge Foreningen for Dansk Internethandel (FDIH) er det ikke ensbetydende med, at folk ikke ønsker at gennemføre købet.

"Vores undersøgelser viser, at der er en stor gruppe, som 'windows shopper'. De lægger ting i indkøbskurven for at se, hvad den endelige pris bliver, men de er ikke nødvendigvis købsparate. Den anden store gruppe er dem, der springer fra, fordi det viste sig, at der kom gebyrer fra eksempelvis fragt og betaling på ordren. Derudover er der en række andre årsager, eksempelvis springer nogle fra, fordi de ikke lige havde Dankortet på sig, blev forstyrret eller noget helt tredje," siger Annette Falberg, adm. direktør i FDIH.

Der er penge at hente
Ifølge beregninger i et nyt whitepaper fra Dynamicweb kan en væsentlig del af de vægelsindede lokkes tilbage til kassen. Ved at sende automatiserede e-mails, der påminder køberen om de efterladte varer, kan man ifølge en amerikansk undersøgelse få 6 procent af de frafaldne kunder til at vende tilbage og færdiggøre købet. Med udgangspunkt i gennemsnitlige konverteringstal for webshops, vil det samlet set øge omsætningen med 12 procent.

"Man kan med relativt få midler gøre en stor forskel på det her område. Det kræver, at man får etableret det rigtige tekniske setup i webshoppen, men når først det er på plads, kan man lade teknikken gøre arbejdet sig. Systemet sørger for at følge op på kunderne - et arbejde som praktisk talt ville være umulig at gøre manuelt," siger Christan Beer, adm. direktør i Dynamicweb.

Husk lovgivningen
Ifølge FDIH er opfølgningsmails en god måde at genaktivere kunderne, hvis det vel at mærke bliver gjort rigtigt.

"Det kan absolut være effektivt, hvis man gør det på den rigtige måde. Det er vigtigt, at den opfølgende mail har mere karakter af service end salg. Man kan minde om, at kunderne har efterladt varer og spørge, om der gik noget galt i forbindelse med købet, og om man kan være til hjælp. Hvis man bliver for direkte sælgende i sin opfølgningsmail, risikerer man til gengæld at skubbe kunden fra sig," siger Annette Falberg, der også understreger, at man i Danmark har meget restriktive regler på dette område, som webshops skal være opmærksomme på.

"Det er rigtigt, at man ikke må sende mails uopfordret til folk. De kan tolkes som spam. Derfor skal man være meget opmærksom på, at man får indhentet samtykke til at sende e-mail fra brugeren inden det egentlige køb. Det kan eksempelvis være ved at køberen opretter sig som bruger på siden, eller ved at vedkommende skal give samtykke til at modtage opfølgnings- eller servicemails i forbindelse med sit besøg," forklarer Christian Beer fra Dynamicweb.

Dansk e-handel omsatte i 2013 for 62,4 mia. kr. ifølge FDIHs Dansk e-handelsanalyse.

###

Om Dynamicweb:
Dynamicweb Software A/S udvikler og markedsfører en All-In-One Online Business Platform til webshops, websites og online marketing. Over 4.000 kunder anvender Dynamicweb, og løsningerne implementeres i samarbejde med et internationalt netværk af certificerede Dynamicweb partnere.


Læs mere her

tags: Danmark, direktør, 2013, lovgivning, omsætning, penge, e-handel, FDIH, hovedpine,

Ingen kommentarer:

Send en kommentar