Det starter med .BIKE og .SHABAKA (arabisk for web), og over 20 nye domænetyper bliver tilgængelige i februar. Flere hundrede vil følge i 2014, og danskernes interesse er gået fra kold til lunken.
Det er blevet udskudt så mange gange, at det minder om Æsops fabel om drengen og ulven, men nu er den god nok. De nye domænetyper kommer, og man kan sågar sætte dato på, hvornår de første bliver sat til salg.Den 4. februar 2014 kan danske virksomheder med interesser i Mellemøsten købe domæner med endelsen .SHABAKA (skrives med arabiske tegn og betyder 'web'). Dagen efter, den 5. februar, får cykelhandlere og andre mulighed for at købe et .BIKE domæne.
I løbet af februar 2014 vil yderligere 21 nye domænetyper komme på markedet. Det gælder blandt andre: .SINGLES // .GALLERY // .CAMERA // .LAND // .TATTOO // .SEXY
Flere hundrede nye domænetyper i 2014
Ud over de 23 domænetyper, der bliver tilgængelige i februar, kan man med sikkerhed sige, at flere hundrede andre vil komme på markedet i resten af 2014. Med sikkerhed fordi de er på vej igennem den officielle godkendelses- procedure.
I alt forventes knap 1400 nye domænetyper at blive godkendt, men en del af dem er reserveret til brands som .NIKE og .BAUHAUS og geografiske placeringer som .PARIS og .NYC. Andre igen gør brug af ikke-latinske tegn f.eks. kinesiske og arabiske.
Den almindelige danske forretningsdrivende, og idérige privatperson, får over 600 nye domænetyper at vælge imellem. Priserne forventes at starte på et niveau over .COM domæner, og købsprocessen bliver den samme, som når virksomheder og private registrerer et domæne i dag.
Fra kold til lunken interesse
Det er stadig for tidligt at gisne om, hvor stort markedet for de nye domænetyper bliver i Danmark. Globalt vil næsten 1.400 nye domænetyper dog få en kolossal indflydelse, der kan minde om en revolution af internettet, som vi kender det.
Som administrerende direktør for landets største domæneregistrator, DanDomain A/S, følger Ronnie Bach Nielsen udviklingen tæt, og han oplever, at interessen er gået fra kold til lunken.
"Vi har været klar længe, og nu er især små og mellemstore virksomheder for alvor begyndt at interessere sig for mulighederne i de nye domænetyper. Bl.a. har vi de sidste to uger fået over 150 nye brugere af en gratis tjeneste, der informerer, når en domænetype bliver sat til salg," siger Ronnie Bach Nielsen.
Brugerne af tjenesten, der er den eneste i Danmark, følger næsten 20 domænetyper i gennemsnit. Blandt de mest populære er: .SHOP // .BLOG // .APP // .MAIL // .HOTEL.
Læs mere her
tags: Danmark, direktør, internet, LO, Mellemøsten, virksomhed, privatperson, 2014,
Ingen kommentarer:
Send en kommentar