torsdag den 28. februar 2013

=?iso-8859-1?Q?Amerikansk_e-handel_ryster_p=E5_hovedet_af_Europa ?=

EU s beskyttelse af forbrugerne på nettet er forvirrende ifølge amerikanske virksomheder, der får begrænset deres online forretnings- og markedsføringsmuligheder af lovgivningen og dermed taber milliarder, da det bliver sværere at sælge til den enkelte forbruger.

I USA er forbrugerne efterhånden blevet vant til, at store virksomheder, der satser på nettet som salgskanal, skræddersyr oplevelsen til den enkelte besøgende, for at få succes online. Det kan man blandt andet gøres ved hjælp af collaborative filtering og behavioral targeting, hvor man kan tilpasse produkter, såvel som hele oplevelsen på hjemmesiden til den enkelte kunde.

USA vil gerne forfølge forbrugerne
Det betyder, at kunderne bliver præsenteret for produkter, der er tilpasset deres brugeradfærd via automatiserede profileringsværktøjer, der sikrer så høj relevans som muligt for den enkelte. Værktøjer der blandt andet giver dette mulighed for at forfølge de potentielle kunder med personaliserede reklamer, efter de har forladt hjemmesiden. Hvilket kaldes for remarketing.
Cookies - uden mælk
Mange af disse virksomheder vil også gerne satse stort på de lukrative europæiske markeder, men her kommer EU på tværs.

Fra 12. maj 2012 har alle EU-lande haft pligt til at indføre regler for brug af cookies på hjemmesider, og disse cookies er grundstenen i mulighederne for personalisering, da de indsamler data om de besøgendes adfærd.

Forskellige tracking-regler i Europa gør det svært, at lave succesfuld e-handel.
Selvom alle EU-lande har pligt til at indføre Cookie-regler, så er det op til det enkelte land, hvordan de fortolker og håndhæver dem, og der er stor forskel på, hvor restriktivt det bliver gjort. Hvilket gør det ekstra vanskeligt at være udenlandsk virksomhed, fordi virksomheder udenfor EU skal følge de forskellige regler udenfor EU, hvor virksomheder indenfor EU skal følge reglerne fra det land, hvor de er registreret.

Danmark moderate regler men England hårdt ramt
I Danmark er der eksempelvis blevet indført informationspligt om brug af cookies fra alle hjemmesider, men der er endnu uklart, hvordan den vil blive håndhævet, imens England har svinget fra en meget hård håndhævelse med bødestørrelser på op til 100.000 pund til en principiel opgivelse af håndhævelse.
Dansk hjælp til Nordamerika
De forskellige krav til cookies i det enkelte EU-land har gjort det svært for internationale virksomheder at satse bredt på det europæiske marked.

Dette er blandt andet grunden til, at den skandinaviske konsulentvirksomhed Internet Intelligence House Nordic, der er specialister i online markedsføring og effektmåling på det Europæiske marked, er blevet inviteret til eMetrics Toronto for at tale om emnet Dels omfanget i de forskellige lande og løsningen så man stadig kan udnytte sin markedsføring uden at overtræde cookieloven.

USA ønsker klarhed og løsning
Der er meget stor efterspørgsel på afklaring indenfor dette område og vi rådgiver allerede rigtig mange virksomheder i disse regler. forklarer Senior Partner Steen Rasmussen. Derfor var det også naturligt at vi blev inviteret til at dele denne viden med nordamerikanerne.

Facebook og Google Gmail holder allerede øje med dig!
I Europa har der været meget fokus på forbrugerbeskyttelsen, imens man i USA i større stil har set det som en fordel også for den besøgende, at indholdet på en hjemmeside bliver personaliseret, så man f.eks. ikke får vist ble-reklamer, når man ikke har børn udtaler IIH Nordics partner, Steen Rasmussen og fortsætter:

Du bliver allerede i dag scannet og der er mange penge på spil
Faktisk bliver danskerne allerede udsat for personaliserede reklamer fra steder som Googles Gmail, der scanner dine mails for at kunne målrette reklamer til dig og Facebook, hvor annoncører har adgang til flere af de oplysninger, du har indtastet om dig selv i din profil.

Personligt tror vi på, at løsningen skal findes mellem USA s og EU´s cookie setup. Det må ikke blive for komplekst og omvendt så skal vi også følge med tiden og ikke blive så forskrækkede. Det handler jo om, at hvis du går i en tøjforretning og en kvinde kigger på kjoler, så tilbyder du vel heller ikke et jakkesæt vel. Udtaler Steen Rasmussen fra Internet Intelligence House.

Det amerikanske forår . Ændringer på vej
Der er dog også en spirende bevidsthed omkring forbrugerbeskyttelse på vej i USA, hvor de første forhandlinger om regelsæt og retningslinjer omkring online forbrugerbeskyttelse er begyndt at dukke op til forhandling.

Læs mere her

tags: USA, England, markedsføring, Danmark, euro, Europa, EU-lande, EU, Facebook, Google, lovgivning, 2012, virksomhed, penge, Intel, skandinavisk, e-handel, værktøj,

Ingen kommentarer:

Send en kommentar