torsdag den 20. december 2012

Kvinder kommer oftere end mænd i danske netbutikker

Det er den samme historie hvert år. Flere og flere danskere kaster sig over mus og tastatur, når julegaverne skal købes. Det er både billigere, nemmere og langt mindre stressende at klare gaverne med et klik. Men hvem er de egentlig, de julegavekøbende netshoppere Og hvad er forklaringen på, at danske kvinder kommer oftere på nettet for at handle end de danske mænd Disse spørgsmål har e-mærket sat sig for at undersøge.

Selvom online julegaveshopping er blevet populært hvad enten man spørger mænd eller kvinder, unge eller gamle, bornholmere eller sønderjyder, er der dog alligevel en række interessante forskelle at spore. Chancen for at finde en online julegaveshopper er således størst, hvis man kigger efter kvinder i slutningen af 30 erne, der bor i eller omkring København. Denne gruppe handler nemlig på nettet mindst en gang om ugen. Omvendt skal man lede grundigere blandt de nordjyske mænd fra 50 og op efter for at finde en inkarneret online julegaveshopper.

KVINDERNE GÅR FORREST
Normalt siger man, at det er kvinderne, der har bukserne på, når det handler om, hvor dankortet skal svinges og når beslutningen om hvad der skal i indkøbskurven tages. Sådan forholder det sig også når indkøbene rykkes ud på nettet. Mens under halvdelen af de adspurgte mænd forventer at købe en eller flere julegaver på nettet, svarer mere end hver anden kvinde, at de er rustet med mus og keyboard, når julegaverne skal købes.

Resultatet overrasker ikke Rina Hansen, ekspert i e-handel og konsulent i Retail Institute Scandinavia.

Rent forbrugeradfærdsmæssigt kan vi se, at de indkøbsmønstre vi kender fra den fysiske verden, hvor det i høj grad er kvinderne der bestemmer, hvad der skal puttes i kurven, er rykket med over på netbutikkerne. Samtidig er der sket et skifte i det, vi køber. Hvor det før var serviceprodukter som taletid til mobilen og biografbilletter, er det i dag i høj grad tøj og sko og fysiske produkter, og her er kvinderne mere købedygtige .

Lars Schmidt Larsen, direktør hos e-mærket, har også lagt mærke til tendensen, og peger på en anden væsentlig årsag til kvindernes overtag. Vi ved, at især kvinderne har fokus på tryghed og sikkerhed, når de handler på nettet. Når så mange kvinder vælger at lægge julegaveindkøbende i hænderne på de danske netbutikker vidner det om, at denne forbrugergruppe er blevet rigtig gode til at skelne mellem hvad der er sandt og hvad der er falsk, når de handler online.

ÆLDRE KLIKKER OGSÅ "KØB"
Tror man den ældre del af befolkningen holder sig tilbage, hvad angår julegavekøb på nettet, kan man godt tro om igen. Selvom det er de 18-34 årige der lægger sig i front, når det handler om at finde gaverne online, er gruppen af adspurgte på 65+ ikke langt efter. 54 pct. af den yngre gruppe forventer således at købe mindst en julegave på nettet, mens tallet for de ældre er 46 pct. En forskel der er til at overse.

I forhold til den ældre del af befolkningen er der rigtig mange fordele ved internethandel, og især ved at ordne julegaveindkøbene online. En simpel ting som at få gaverne leveret der hvor de skal gives i stedet for selv at skulle fragte dem på tværs af landet, kan gøre en kæmpe forskel, og det er formodentlig en af grundende til at forskellen mellem ung og gammel i undersøgelsen ikke er større end den er fortæller Lars Schmidt Larsen.

HVAD MED JYDERNE
Om det er storbyens stress og jag, der gør, at rigtig mange Københavnere vælger at klare julegaveindkøbene foran computerskærmen er svært at svare på, men i hvert fald viser tallene, at københavnerne er de mest ivrige online julegaveshoppere i Danmark. Med undtagelse af nordjyderne, som halter noget efter, er resten af landet dog lige i hælene på hovedstaden. Undersøgelsen viser dog også, at 21 pct. af nordjyderne endnu ikke har besluttet sig for, hvorvidt det bliver de fysiske butikker eller netbutikkerne de vælger i år, så der er håb endnu.

SÅDAN JULESHOPPER DANSKERNE I TAL:
Undersøgelsen er foretaget af Userneeds på vegne af e-mærket og er baseret på 1008 besvarelser. Oktober 2012.

49 % forventer at købe en eller flere julegaver på nettet.

94 % mener det er vigtigt, at sidste chance for bestilling hvis gaverne skal nå frem inden jul fremgår på netbutikken.

57 % er enige eller meget enige i, at det er vigtigt at kunne få leveret til en anden adresse end faktureringsadressen.

14 % mener det er vigtigt, at netbutikken tilbyder indpakning af gaver.

Om e-mærket
e-mærket er den danske mærkningsordning for sikker nethandel. Følgende organisationer står bag e-mærket: Forbrugerrådet, Dansk Erhverv, DI, FDIH, HK, Dansk IT og Finansrådet.


Læs mere her

tags: Danmark, biograf, billetter, København, direktør, internet, bilen, HK, storby, computer, julegave, 2012, hovedstad, stress, Forbrugerrådet, organisation, e-handel, FDIH, stemmer,

Ingen kommentarer:

Send en kommentar