fredag den 6. februar 2015

B2B virksomheder mister kunder online

Digital B2B markedsføring er kommet på dagsordenen, men det går alt for langsomt – sådan lyder vurderingen fra et af landets førende digitale marketing bureauer, iProspect. Der sammen med Sitecore stod bag den netop afholdte Digital B2B Marketing Conference 2015. Nye tal viser, at hele 90 % af B2B beslutningstagerne bruger søgemaskinerne for at hente information inden deres køb. Der var i alt mødt 170 deltagere op fra nogle af landets største virksomheder, som blandt andet kunne høre Google, Linkedin og Strategy& fortælle om de seneste B2B-analyser. Fælles for alle taler var, at B2B-købsprocessen har ændret sig markant over de sidste par år, og det samme har B2B køberen. Købsprocessen foregår online

Ifølge Googles seneste analyse er B2B-køberen i gennemsnit 57 % igennem beslutningsprocessen, inden han/hun tager den første kontakt til en potentiel leverandør. Tallene viser desuden, at 90 % af alle B2B-beslutningstagere bruger søgemaskinerne for at finde information omkring deres køb. Og den helt store overraskelse er, at 48 % bruger mere end 30 minutter på at se en online video i beslutningsprocessen.

"Vi oplever, at de virksomheder som forstår, at udnytte de digitale muligheder som opstår, når købsprocessen ændre sig, oplever en markant fremgang. Desværre er der stadig alt for mange danske virksomheder, som hverken formår at kommunikere målrettet igennem hele beslutningsprocessen eller til de rigtige personer, igennem de optimale kanaler og på det rigtige tidspunkt", siger Mads Vinholdt Pedersen, der er Kommerciel Direktør hos iProspect.

Vær på forkant med udviklingen
Der hersker næppe nogen tvivl om, at den digitale udvikling fortsætter – og det vil ikke gå langsommere. Udviklingen vil bidrage til, at vi også i fremtiden vil kunne opleve en adfærdsændring i købsprocessen hos B2B-køberen. Det kan derfor være fatalt, hvis en virksomhed ikke når at følge med udviklingen, da det vil betyde, at virksomheden både mister købere og omsætning, og i værste fald kan risikere at falde helt igennem.

Mads Vinholdt Pedersen siger afsluttende: "Det absolut vigtigste fundament for succes er topledelsens involvering i den digitale udvikling, derfor bør marketing spille en aktiv rolle i, at tilføje målbar værdi til virksomhedens top-og bundlinje. For at kunne måle ROMI, og dertil at kunne imødekomme et hav af nye mediekanaler er det nødvendigt at være på forkant med den teknologiske udvikling, hvilket stiller endnu højere krav til det bureau, man vælger at arbejde sammen med.

Danfoss er en af de danske virksomheder som har forstået, at prioritere den digitale forandring, men som også ved hvad der skal til for, at involverer topledelsen.

"Vi oplever at vores kunder i højere grad bevæger sig på tværs af platforme. De springer fra online til offline og bruger forskellige devices (computer, table og mobil) til at søge informationer på. Det stiller krav til en stor matrix-organisation, da vi skal levere det rigtige content/indhold til de rette modtagere i den rette kontekst. Det betyder, at vi skal inddrage flere elementer af organisationen, så vi kan levere relevant indhold til vores kunder. Det er vigtigt, at vi internt kan forklare og bevise værdien i den investering i content der er nødvendig, så derfor sikrer vi i Danfoss, at vores digitale content altid understøtter købsprocessen" Siger Thomas Kolster, Global Digital Marketing Manager for Danfoss.

Læs mere her

tags: markedsføring, Google, computer, omsætning, virksomhed, teknologi, organisation, Danfoss, søgemaskine,

Ingen kommentarer:

Send en kommentar