lørdag den 8. marts 2014

Danske hoteller rammes af paneuropæiske booking trick

Der er ingen tvivl om, at der er hård konkurrence i hotelbranchen, og det er derfor yderst vigtigt for hoteller at være både synlige på internettet og samtidig sikre, at hotelgæster verden over nemt og bekvemt kan booke et værelse. De egentlige bookingmuligheder er mange og kan ofte ske bl.a. via hotellernes egne hjemmesider samt via flere bookingportaler som hoteller eventuelt samarbejder med.
Som en naturlig følge af hotelbranchens natur, foregår der betydelig internettrafik på hotellernes hjemmesider, og desværre har et voksende antal booking-sites fundet ud af hvor meget internettrafik der kan hentes ved brug af hotellernes egne navne. Hvis en hjemmeside ser troværdig og tilgængelig ud og fremstår med hotellets navn, kan der let genereres et højt antal bookinger for næsen af det enkelte hotels egen hjemmeside samt andre officielle bookingportaler.

Jean-Jacques Dahan, digital brand risk ekspert samt stifter af Zeusmark fortæller, "indenfor de seneste par måneder er der opstået hundredvis af vildledende hotelhjemmesider på tværs af hele Europa, inklusiv Danmark. Hjemmesiderne fremstår som værende hotellernes egne, men disse booking-sites har ikke direkte aftaler med hotellerne, og derved håndteres hotelbookingen samt kundens betaling af en anonym tredjepart, som hverken det pågældende hotel eller den betalende gæst kender til."

De mange vildledende uofficielle hjemmesider, kan have den meget uheldige følge, at hotelkunderne hverken føler sig trygge eller beskyttet i forhold til betaling og bookning, og samtidig kan det pågældende hotel muligvis ende i en situation, hvor der ikke er registreret en booking og, at kunder derfor "strander" i receptionen til stor ulempe for hotellets omdømme.

Det faktum, at disse hjemmesider giver sig ud for at være hotellernes hjemmesider er til stor gene for både hoteller og hotelgæster, da danske hoteller mister muligheden for at brande deres hotel via deres egne officielle, dyrebare og universskabende hjemmesider. I stedet bliver forbrugerne mødt af en flad, halv-kedelig og usikker-lignende hjemmeside.

Jean-Jacques Dahan fortsætter, "det er nu vigtigere end nogensinde, at hoteller landet over, store som små, holder et skarpt øje med hvordan deres navn og varemærke bruges på internettet. Dette for at sikre deres omdømme og profitabilitet mod den stigende tendens af taktiske marketingsmetoder samt ugyldige booking-afgifter. Det er samtidigt vigtigt, at hoteller beskytter hotelgæster der uvidende om den uofficielle, men umiddelbart troværdige hjemmeside, booker et hotelværelse og betaler til en tredjepart uden direkte forbindelse med det ønskede hotel."

Som skrevet indledningsvist, er hotelbookingsmarkedet et yderst konkurrencetungt marked, særligt fordi de fysiske hoteller konkurrerer mod deres egne udvalgte bookingpartnere på internettet. Ydermere er hotelbranchens bekymringer ikke så meget fx falske fysiske vare, men derimod at betale for booking-afgifter som kunne have været undgået hvis bookingerne var sket direkte via hotellets egen hjemmeside. Disse bekymringer udfordres nu i høj grad af dette paneuropæiske booking trick, hvor uautoriserede booking-spekulanter registrerer domænenavne indeholdende hotellernes egne navne for at kapre den voksende internettrafik, med den yderst uheldige følge, at de omhandlende hotellers omdømme lider skade særligt på grund af graden af vildledning.

Læs mere her

tags: Danmark, euro, Europa, internet, portal, recept, konkurrence,

Ingen kommentarer:

Send en kommentar