mandag den 27. august 2012

Brug din mærkningsordning - Det betaler sig

En netop offentliggjort test lavet på netbutikken byKIER.dk, viser, at et synligt e-mærke placeret relevante steder på netbutikken forbedrer konverteringsraten med hele 18 %, og resultatet er langt fra enestående.

Om testen
Testen er udarbejdet af Karsten Lund, ejer af rådgivningsfirmaet Optimeria, og er lavet ved at sammenligne de besøgende på henholdsvis en side uden e-mærket og en side med.

Testen er afsluttet med det resultat, at e-mærket med 98-99 % statistisk sikkerhed giver en 18,54 % højere konvertering med den opsætning jeg har foreslået , udtaler Karsten Lund.

Med opsætning hentyder Karsten Lund til at det obligatoriske valideringslink, der viser besøgende at den pågældende netbutik har lov til at benytte e-mærket, kun skal være klikbart på forsiden. Dette er helt i overensstemmelse med e-handelsfondens anbefalinger for implementering af mærket.

Ikke et uventet resultat
Resultatet lægger sig i forlængelse af en række undersøgelser, der også viser en tydelig forbedring af konverteringsraten med et synligt e-mærke. Børnetøjsbutikken House of Kids målte således en forskel i konverteringsrate på hele 32 %, da det sidste år var deres side der blev A/B testet.

Der er efterhånden rigtig meget tilgængeligt materiale, der peger på en række målbare fordele ved at være e-mærket, så testresultatet er ikke helt uventet for os. En undersøgelse som denne understreger bare, hvor vigtig en rolle e-mærket spiller når de danske forbrugere handler på nettet , fortæller Dirch Svenningsen, erhvervsansvarlig i e-handelsfonden.

byKIER positivt overraskede
Johnny Droob, direktør i online skobutikken byKIER.dk er overrasket over det gode resultat.

Vi havde bestemt regnet med en målbar forskel af at være e-mærket, det er i hvert fald det indtryk vi får fra vores kunder, men at forskellen er så stor som den er, overrasker os meget positivt .

Placeringen er afgørende
Udover at en forbedret konverteringsgrad naturligvis påvirker omsætningen positivt, så er det også noget de e-mærkede butikker kan mærke på markedsføringsbudgettet. Hvor den e-mærkede netbutik CoolStuff.dk tidligere, via markedsføring på Google, betalte 7,50$ per ny kunde uden e-mærket, betaler de med e-mærket nu kun 6,96$.

Om e-mærket
e-mærket er den danske mærkningsordning for sikker nethandel.

e-mærket varetages af e-handelsfonden, en non-profit fond, som følgende organisationer står bag: Forbrugerrådet, Dansk Erhverv, DI, FDIH, HK, Dansk IT og Finansrådet.

Læs mere her

tags: markedsføring, direktør, HK, Google, omsætning, Forbrugerrådet, organisation, e-handel, FDIH,

Ingen kommentarer:

Send en kommentar