lørdag den 28. april 2012

Kom godt i gang med Facebook annoncering

Der er efterhånden en hel del virksomheder, der er begyndt at se muligheder i Facebook annoncering, men samtidig er der usikkerhed på selve opsætningen og effektiviteten af annoncerne.

Facebook annoncering foregår i princippet på samme måde som andre annonceringsplatforme. Dog er der langt flere og bedre muligheder for at specificere en målgruppe.

Man kan selv sammenstrikke en ønsket målgruppe ud fra almindelige demografiske muligheder såsom alder, køn, uddannelse, forholdsstatus mv.  Herudover giver Facebook mulighed for at ramme målgruppen på baggrund af dens interesser. Facebook kalder disse interesseområder for kategorier. Den skarpe annoncør ser hurtigt, at kategorierne er baseret på amerikanske interesser, hvorfor disse kategorier ikke altid vil være tilstrækkelige.

Det kan det være langt sjovere og udfordrende at sammensætte en målgruppe udfra bestemte interesser, hvilket primært er baseret på sider de synes godt om, grupper de er medlem af, aktiviteter mv. Her er det op til annoncøren at bruge sin fantasi og brainstorme over mulige interessante grupper og sider, som brugerne tilhører eller  synes godt om .

Eksempel

Lad os antage, at vi har en målsætning om at øge antallet af synes godt om tilkendegivelser på en side, der sælger designermøbler.

Her ville det være ideelt af ramme de Facebook-brugere, der har været inde og synes godt om designernes og konkurrenternes sider/grupper. Dernæst vil det ikke være utænkeligt, at brugere der synes godt om grupper og sider for designlamper og anden finere brugskunst, ligesom generelle grupper indenfor (dansk)design og arkitektur, vil være interessante.

Når der er sammenfattet en tilfredsstillende målgruppe, vil det gavne det fremtidige arbejde, hvis målgruppen deles yderligere op i segmenter. Segmenteringen kan tage udgangspunkt i noget så simpelt som alder og køn, men også i de valgte interesser. Dette gøres for at kunne effektivisere kampagnen på et senere tidspunkt. Det viser sig måske, at kvinder i alderen 30-40 år er mere tilbøjelige til at synes godt om siden, hvorfor annoncøren bør allokere en større del af budgettet til dette segment.

Understøttende konkurrencer

Det vil være en god ide at køre en konkurrence på Facebook-siden for at støtte op omkring en like kampagne som denne. Konkurrencen kan bruges i annoncerne, give brugerne et stærkt incitament for at besøge siden, og givetvis øge brugernes involveringsgrad. Præmien ved en sådan konkurrence behøver nødvendigvis ikke koste mange tusinde kroner.

Salg

Er målet ikke synes godt om -tilkendegivelser, men derimod salg via hjemmesiden, kan det anbefales at ændre sin kampagneopsætning. Lad det være sagt med det samme, det kan være svært at drive konkrete salg ved hjælp af Facebook-annoncering.

I modsætning til f.eks. AdWords, hvor kunden allerede befinder sig i en købscyklus, skal en Facebook-brugers latente behov som regel vækkes, før denne vil foretage et køb. Med andre ord skal kunden trækkes ind i shoppen Pull og ikke Push, som ofte er tilfældet ved SEM annoncering. Annoncering med henblik på salg fungerer jævnfør vores erfaringer rigtig fint ved udsalg eller specielle tilbud.

Ligesom ved like kampagnen er det vigtigt at overvåge kampagnerne for at effektivisere dem, allokere budgettet, og ikke mindst blive klogere på målgruppen.

Læs mere her

Ingen kommentarer:

Send en kommentar